15de November

I dag fick jag papper från Försäkringskassan om att jag måste ansöka om Aktivitetsersättning på nytt, då mitt beslut går ut i februari nästa år. Senast den 15de November skall den 4-sidiga blanketten vara ifylld och inskickad tillsammans med ett läkarutlåtande. Det borde inte bli några problem med att få min läkare att klottra lite i god tid och jag vet vad jag ska skriva på blanketten, för detta är ju tredje gången jag fyller i  en sådan. Tredje och sista gången.

Förmodligen kommer jag att beviljas hel Aktivitetsersättning till nån gång i början av 2010, sen är jag för gammal för den ersättningen, dvs 29 år och exakt vad som händer då vet jag inte.
Pratade med en kompis i går om arbete, koncentration och så. Jag kom väl fram till att jag näppeligen skulle kunna koncentrera mig 2 timmar, men inte utan problem och inte varje dag. Ärligt talat tappar jag tråden i det jag skriver just nu, det händer ganska ofta och det är därför en del av mina inlägg kan te sig rätt osammanhängande.

Som min kompisa sa "Det måste vara frustrerande att vara medveten om sin potensial, men begränsad av koncentrationen."
Ja, det är extremt frustrerande, men jag kan verkligen inte göra så mycket åt det.

Jag minns sist jag gjorde en psykologisk utvärdering, det var två år sedan och den innehöll flera olika moment som var knepiga. Utvärderingen varade i två dagar, första dagen 10-12 sen lunchtimme och 13-15. Andra dagen 10-12 lunch och 13 till ca 15.
Efter förstadagen, när jag kom hem, var jag så mentalt slut att jag grät efter att ha försökt minnas olika tal, ord, gjort huvudräkning, lagt skumma pussel, grupperat ord, logik-test och tolkat bilder. Det enda som gick riktigt bra, var allmänbildningen.
Utvärderingen var frivillig och en del av ett forskningsprojekt, så i efterhand förbannade jag mig själv för att jag ställt upp.
Jag gjorde en liknande utvärdering 2004 men den gick nog bättre, även om den visade på en "ojämn begåvningsprofil" och uppenbara problem att strukturera och tolka nya situationer, så tror jag att koncentrationen var bättre då.

Förhoppningsvis slipper jag fler sådana utvärderingar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0