Hypomani

Galenskapen kontrolleras knapphändigt med Atarax, nikotin och Shining.

Det var ungefär för en timme sedan som jag kunde konstatera viss hypomani. Idéerna sprutar ur öronen på mig och jag vill helst förverkliga dem alla samtidigt och NU. Detta gör dock att jag inte får något vettigt gjort alls, utan enbart känner mig stressad, ostrukturerad och speedad.
Enligt den psykolog som utvärderade mig för flera år sedan, har jag stora svårigheter att strukturera min omvärld, något som jag numera är väldigt väl medveten om. Där av mitt överdrivna behov och missbruk av pärmar, anteckningsböcker och mappar. Hos mig är det få papper som inte får en helt egen pärm eller mapp. Vissa katergorier av papper kan möjligtvis få dela en pärm, med då skall det vara uppdelat med flikar. De anteckningar eller andra skriverier jag gör på riktig papper, ja de har givetvis olika anteckningsböcker för olika ämnen.

En del verkar tro att mani/hypomani innebär att man faktiskt GÖR en massa saker, men så är inte alltid fallet. Det än nog vanligare att man vill och tänker göra en massa saker som dock inte riktigt blir av. Så är det i alla fall för mig, men jag är inget solklart fall så vitt jag vet och jag har ju dessutom de där struktureringsproblemen.
I skrivandets stund har jag flera idéer om arrangemang för fotografering i huvudet som jag försöker låta bli att förverkliga. Varför låta bli? Jo, om jag börjar med dessa idéer, kommer jag ha väldigt svårt att sluta och hypomanin får mer vatten på sin skenande kvarn.
Jag ska försöka att ta det lugnt. Jag ska försöka att lägga mig senast 22, så att jag kommer upp ur sängen någorlunda tidigt i morgon och kommer iväg till gymmet.
Om jag inte lyckas med det detta, så kommer hypomanin glida över i ångestfylld gräns-psykos förr eller senare.
Jag har ju varit med om detta så många gånger förr och jag försöker lära mig av alla de misstag jag gjort. Så jag ska inte göra en massa saker, inte planera en massa saker som jag ska göra. Jag ska ta det lugnt för bövelen!
Om alla mina idéer är något bra, så kan jag ta tag i dem i morgon efter sömn och träning för världen går förmodligen inte under innan dess. Jag hoppas i alla fall att det inte blir riktigt så illa idag att jag inte kommer att kunna sova, med viss hjälp av piller, men ändå.
Nu har jag lite svårt att hålla en röd tråd, eller en tråd i någon färg alls, i detta inlägget. Därför avslutar jag det nu.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh jag är också alldeles hyper nu! Tänkte att jag ska försöka skriva men det går inte! Jag är för okoncentrerad. Hmm, vad ska man göra?

2008-06-10 @ 21:31:09
URL: http://gabriellekorda.blogspot.com
Postat av: Virrikokko

Precis så.

Du beskriver det så bra.



Men jag har börjat lära mig det där att upptäcka min organisera ordningen-noja när jag brukar bli riktigt hypoman och FÖRSÖKER lägga OM sömn, kost och allt annat till något som liknar rutiner. jag får precis som det du beskiver ändå inte nåt gjort trots allt (onödigt) arbete jag lägger ned. Det är förfärligt hur jag känner mig de där gångerna. Men jag har ADHD också så det "hjälper" så klart till med hyperfasen innan det hypomana tar vid.

2008-06-17 @ 22:24:18
URL: http://virrikokko.wordpress.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0