FK (FörKafka!)

Ja så var det då dags. Pensionsdags! Pengar från Försäkringskassan trillade i natt in på mitt ekande tomma konto.
Nej jag är officiellt inte pensionär - än, jag har sk. Aktivitetsersättning, ett otroligt roligt namn på denna ersättning med tanke på att FK skiter fullständigt i om jag har några aktiviteter eller ej.
Meningsfull sysselsättning är en viktig del av rehabiliteringen anser jag, så denna sysselsättning har jag hittat själv i projekt Inre Rum 
När jag började gymträna förra året försökte jag få tag i kvinnan som utpekats som min rehabhandläggare, det visade sig vara omöjligt. Jag ringde hennes direktnummer otaliga gånger under några veckor men hon var aldrig tillgänglig. Jag lämnade 3-4 meddelanden på hennes telefonsvar, men hon ringde aldrig.
Till slut gav jag upp. Lite rädd för att anklagas för att förfölja FK-tanten.

Nu måste jag snart förnya gymkortet och det vore ju trevligt om FK kunde förstå hur bra träning är för mig både psykiskt och fysiskt så att FK pröjsar mitt gymkort. Men, då gäller det ju att faktiskt få tag i någon handläggare.

Med tanke på hur personalen tydligen flyttas runt inom FK, så har jag säkert fått en annan rehab- handläggare nu, men då FK tydligen inspirerats starkt av Kafka så meddelar de givetvis inte om handläggarbyte. Sånt får man se till att utröna själv! Ibland undrar jag om FK har vanföreställningar och tror att man på telepatisk väg kan inhämta information från FK.

Efter några år med "Aktivitetsersättning" kan jag bara konstatera att Försäkringskassan fungerar väldigt dåligt.
De har direktiv om att rehabilitering ska uppmuntras, men i många fall struntar FK helt i dessa direktiv. Förmodligen beror FKs grava haltande på nedskärningar, personalbrist och ständiga omorganiseringar som gör att ingen vet vad det skall göra eller när, men det är inte hela sanningen.
Jag gör en gissning om att de i mina papper har läst att jag har diagnosen schizofreni och där med anser mig vara ett hopplöst fall.
Hopplösa fall är inget att lägga vare sig tid eller rehabpengar på.
Hopplösa fall förtjänar inte ens ett telefonsamtal.

Då jag var runt 15 år läste jag Kafkas "Processen" första gången, totalt ovetandes om att jag tio år senare skulle få uppleva hur det är och känns att vara totalt beroende av en icke-fungerande institution som Försäkringskassan.
Jag har alltid gillat "Processen", men jag ska nog inte läsa den fler gånger. To close to home.

Jag vill ha 2700 kr för dagkort på gymmet som gäller ett år.
Motion förbättrar min hälsa så väl psykiskt som fysiskt och ger mig en mer meningsfull tillvaro anser jag.
Tack vara motionen har jag inte bara minskat i vikt, vilket gör risken för överviktsrelaterade fysiska problem mindre.
Nej motionen påverkar även mitt psyke i allra högsta grad. Ångestproblematiken som jag haft i många år har blivit bättre.
Utan slitet på gymmet så hade förmodligen utsättningen av anti-depp blivit väldigt mycket jobbigare, kanske till och med omöjlig och jag känner mig så jäkla nöjd med mig själv när jag trampat loss i 45 minuter på ETn!

Jag kommer att få läkarintyg på detta. Gymmet kan om det är nödvändigt styrka det faktum att jag är där regelbundet, dom känner igen mig vid detta laget. Jag kan dessutom tala för mig och lägga fram detta på ett snyggt sätt.

Men, som sagt, det gäller att få tag i handläggaren.....
Denna gång tänker jag inte ge upp, om jag så måste campera utanför FKs kontor. Har FK sagt att de hjälper till med rehabiliteringsåtgärder, ja då få de faktiskt ta och göra det också.
Upp till bevis FK!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0