Hypomani

Tidigare i veckan har jag ju känt mig orolig och rastlöst, med en portion ångest.
Sen övergick det mer åt det depressiva hållet och jag sov rätt mycket.

Idag, vid 18-tiden tvärvände humöret dock och jag blev plötsligt väldigt energisk och fick väldigt många ideer om vad jag skulle kunna ägna mig åt. Jag lyckades fylla på dosetten och diska, språka med flera vänner och bekanta på msn - nästan samtidigt och fundera på att rensa garderoben.
Någonstans där insåg jag att mitt stämningsläge inte var riktigt normalt.

Jag är vanligtvis är rätt lugn och eftertänksam person, som planerar det mesta in i minsta detalj.
I skrivandets stund är jag dock inte den personen, så min slutsats är: hypomani

Hypomani är en icke fullt utblommad mani, men kan dock vara nog så allvarlig ändå eftersom en person i hypomant tillstånd kan agera på ett mindre rationellt sätt.

Jag har haft hypomana slängar förr, så nu när jag insåg detta, körde jag min egen version av "första hjälpen".
Vilket innebar att: 1 äta lite, 2 ta en Stesolid (lugnande medicin), 3 INTE försöka göra något av alla tusen saker som jag funderar på att göra, då det enbart triggar hypomanin, 4 dricka lagom mycket vatten, 5 skriva av mig lite här i bloggen.


Voíla!
Under tiden jag skrev ovanstående, har stesoliden börjat verka. Visst är jag fortfarade uppe i varv, men jag tror att jag börjar lugna mig lite iaf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0