Jag ska rösta!

För 10 år sedan fick jag rösta för första gången, även då till EU-parlamentet. Sen dess har man ju röstat några gånger, för jag röstar alltid! Som jag ser det finns det bara en anledning att inte rösta och det är om man tänkt rösta på Sverige Demokraterna. För med tanke på hur ofta deras stolar står tomma, är det totalt meningslöst att rösta på dem. Sen står de ju också för en människosyn och sk. "politik" som jag inte alls anser demokratisk. Jag skulle t o m drista mig till att säga att nazister i kostym fortfarande är nazister.

De frågor som jag är mest intresserad av, är vård och omsorg, eftersom jag själv är väldigt beroende av fungerande vård och det att vårt samhälle tar hand om folk som inte alltid kan göra det själva, rent praktiskt eller ekonomiskt.
Men, dessa frågor är inte EU-frågor utan nationella frågor som vi kan försöka fokusera på i nästa år val istället.

Jag tycker att det är en absolut självklarhet att rösta. Plikt kanske, ynnest ja. För det finns ett flertal länder där man inte får rösta och länder där rösträtten bara är ett spel för gallerian. Många länders befolkningar har kämpat för sina liv för rösträtten, medan vi i Sverige ser den som självklar och det är säkert därför många svenskar inte röstar. De förstår helt enkelt inte och kommer med undanflykter som.... "Vet inte vem jag ska rösta på", "Politiker bara pratar", "Det spelar säkert ingen roll ändå om JAG inte röstar, för det gör väl andra"...."Jag firade nationaldagen igår, det räcker och nu är jag bakfull".
Vallokalerna är på de flesta håll öppna till 21.....ni hinner både piggna till från gårdagens fylla SAMT surfa lite på nätet om olika EU-kandidater OCH ta er till närmsta vallokal.
Man kan också rösta blankt, då har man iaf röstat!

Många klagar och klagar på vårt samhälle, på politiker och så vidare, det gör jag med rätt ofta MEN jag röstar och gör min bit. Soffliggare som klagar får lite grann skylla sig själva.
Nog kan EU kännas stort och Bryssel jävligt långt borta, men nu är Sverige med i EU och vi kommer att skicka dit parlamentariker vare sig soffliggarna gnyr i sin bakfylla eller inte.

Så jag skriver det en gång till.... GÅ OCH RÖSTA!

( Sen kan du slinka in på närmsta pizzeria och känna att du gjort ditt för demokratin)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0