Intervjuad

I dag blev jag intervjuad av två trevliga tjejer på socionom-programmet.
Frågorna kretsade kring hur jag ser på min diagnos och hur jag upplever att jag blir bemött av andra, både "allmänhet" och profession.

Både allmänheten och professionen har ju fördommar om schizofrena.
Många tror tex att schizofreni innebär att man har flera personligheter, men så är det ju inte, schizofreni är en psykossjukdom.
Inom professionen är det en del som tror att men är frisk bara för att man har sjukdomsinsikt och så är det inte alltid.

Många, både allmänhet och profession, tror att jag är friskare än vad jag är, för att dom helt enkelt sällan möter mig när jag inte mår hyffsat. Mår jag inte bra, går jag oftast inte längre än till min lilla Icabutik och jag vill inte träffa folk. Ibland vill jag iofs inte vara social ändå, men det beror mer på att jag behöver mycket ensamtid.

Vad jag också sa under intervjun, var att en diagnos ibland kan hjälpa en. Har man en diagnos är det ibland lättare att få rätt hjälp, inte bara av psykiatrin utan också från Försäkringskassan och Socialtjänsten. Dessutom känner jag och en del andra att en diagnos är en slags bekräftelse på att något inte stämmer riktigt, vilket kan vara rätt skönt att veta ibland.

Dock finns det många fördommar om psykiska sjukdomar och den biten är jobbig. Om man är öppen med sin diagnos, som jag är, så får man mååånga gånger förklara vad sjukdomen innebär - egentligen. De flesta gillar att få rätt information, men visst finns det folk som inte vill rucka på sina fördomar.
Jag har full förståelse för de som inte är öppna med sin diagnos, det ÄR jobbigt att behöva informera och förklara för femtielva personer gång på gång och dessutom löper man risk att få konstiga fördomar slängda i ansiktet.

Varför är jag öppen då?
Jo jag är så otroligt envis med att jag vill förändra folks syn på psykiskt sjuka. Jag flera gånger mött okunskap och gett tillbaka kunskap, det ger mig något att kunna förändra, även om det ibland bara handlar om en person.

Kunskap är Makt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0