En Vintersaga

Jag kom att tänka på en svensk sång....det enda jag minns av den var "Det är då som det stora vemodet rullar in" som sjöngs av en raspig mansröst.
Så, jag googlade lite och kom fram till att låten heter "En vintersaga" och versionen förmodligen var....Jerry Williams!
Så då youtubade jag och ja, det stämde!
Jag har nog inte hört denna låt på säker 15 år.
Min far gillar Jerry Williams, så det är förmodligen han som spelat den. I övrigt har jag svårt för Jerry Williams, men just denna låter göra han oerhört bra. En bekant var ljudtekniker åt just Jerry Williams en gång och Williams var den proffsigaste svenske artisten han jobbat med - någonsin. Han var dessutom väldigt trevlig.

Jag kan tacka mina föräldrar för mitt stora musikintresse. Jag växte inte bara upp med Jerry Williams, utan mycket annat, progg, rock, soul, klassiskt, visor och pianot i vardagsrummet. Jag minns hur mamma spelade och jag dansade, innan jag lärde mig spela själv.
Jag lärde mig noter tidigt tack vare mammas pedagogik och min envishet. Jag ville ju så gärna, så mamma gav varje not en egen färg, gjorde notblad till enkla låtar och satta färglappar på tangenterna. Jag kunde inte läsa tror jag, men jag lärde mig noterna och det sitter fortfarande.
Förvisso övergick jag mer till sång senare, uppmuntrad av min körlärarinna och sång är väl det jag kan bäst egentligen.
Jag har försökt mig på gitarr och blockflöjt också, även lite trummor  men inte så seriöst som sången.

Jag sjöng solo i Bredaryds kyrka en gång men det enda jag minns var hur otrolig akustiken var. Jag gillar inte kyrkor egentligen, men ....ja akutstiken brukar ju vara väldigt bra.....


Kommentarer
Postat av: polly

aaah löve o spela i kyrkor! maffigt som bara den. jag lirade lite piano i kungälvs kyrka i veckan!! =)

2009-05-28 @ 06:00:49
URL: http://polly.webblogg.se/
Postat av: Vildsjäl

angående Vintersaga är det en av mina favoritlåtar men då i versionen där Monica Törnell gör den.



här har du den:



IaIQOA" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=ZZSlIaIQOA

2009-05-29 @ 10:21:49
URL: http://dreadfuldivine.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0