En favorit i repris

I går bar det av till min psykiater. Han är väldigt trevlig och kunnig, men framför allt så lyssnar han på mig och verkar ha insett det där med att man som patient är expert på sig själv, oftast iaf.
Jag lade fram mina funderingar ang. Seroquels effekt på min vikt samt även det att denna medicin kan vara orsaken till att jag ibland får sk. "dimsyn", vilket är ganska läskigt.
Så det blev beslutat att jag under några veckor ska fasa över till min gamla trotjänare Haldol istället för Seroquel.
Jag hade Haldol tidigare och den funkade bra på mig då, så jag är rätt säker på att den kommer att göra det nu också.
Haldol var den första neuroleptikan jag provade för ca 7 år sen och jag märkte ganska snabbt skillnaden efter att ha börjat med den. Mina tankar lugnade ned sig, det var inte ett totalt kakafoniskt kaos av tankespår längre senare kom även andra symtom att lugna sig.
Sen blev det Abilify, för den var ju ny och skulle vara bättre. Men, enbart Abilify gjorde mig lite manisk, så det blev Abilify + Haldol ett tag. Sedan byttes Haldol till Seroquel, som skulle vara snällare mot kroppen och så.

Så här i efterhand vet i fanken om det var nån bra idé..... De första 2 åren jag åt Seroquel, gick jag upp 25 kg.
Givetvis var en del av dom kilona inte Seroquels fel, utan pga för lite motion gick jag upp också, men jag är knappast ensam om att ökat i vikt under behandling med Seroquel.

För 2 år sedan fick jag ju nog och skaffade gymkort, vilket gjort att jag tappat ca 10 kg och fått en hel del muskler, samt bättre kondis och bättre rygg. Men, med tanke på hur mycket jag nu rör på mig och att jag har rätt bra matvanor, så känns det ändå väldigt trögt att jag inte gått ned mer i vikt.
Kanske blir det lite lättare när jag slipper Seroquel. Inte för att jag kommer att sluta träna eller promenera för det, men för att hålla motivationen uppe vill man ju ha resultat.

Så i dag blev första dagen med Haldol på morgonen, men jag kommer att ta 200 mg Seroquel på kvällen under de kommande veckorna och byta lite sakta för byta tvärt är ingen bra idé.

Just nu känner jag mig lite skum, men förmodligen är det dom 3 kopparna kaffe jag hällt i mig och inte Haldolens fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0