Sömn

Nu har jag fått testa Nozinan i tre nätter. Nozinan är egentligen neuroleptika, men har en tröttande effekt så den används mest som sömnmedel nuför tiden.
Jag har sovit bättre dessa tre nätter än jag gjort på många år, mycket lyckat då måste jag säga!

I många år har jag haft svårt både med insomning och att hålla mig sovandes, vilket givetvis gör mig väldigt trött under dagarna. I perioder blir det ännu värre och jag sover väldigt lite.
Nu har jag en sån period och när jag var på psykosvården i fredag, hade jag bara sovit 2-3 timmar och min läkare tyckte givetvis att vi skulle ta tag i detta. Där av Nozinan.

Tidigare har jag fått Zolpidem som insomningstablett, med då jag haft den i perioder i många år nu så har den slutat fungera på mig. Jag har även testat sömntabletten Propavan, men den gjorde ingen nytta. Zolpidem gjorde det lättare att somna förvisso, men höll mig inte sovande.
Så oftast vaknar jag varannan timme utan anledning och har sen svårt att somna om igen.

Men nu äntligen verkar det vara slut med detta eviga uppvaknande! För på Nozinan sover jag faktiskt nästan hela natten om jag inte behöver gå på toaletten. I natt har jag sovit ca 9 timmar - i streck! Det känns helst otroligt!
Man kan känna sig trött och seg sen efter Nozinan, men det kan jag inte påstå att jag gör, iaf inte efter att jag fått mina två koppar morgonkaffe.
Det finns än så länge bara ett krux med nozinan för mig, och det är att man bör ta den ca 4 timmar innan man ska sova. Så man måste ju komma ihåg att ta den i tid, fast jag vågar nog påstå att jag känner viss effekt redan efter 2 timmar, men det gör ju inget!

Så nu är jag tacksam! För att jag har en bra läkare och kontaktperson, för Nozinan och för sömnen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0