Hemtam eller hemlös

Galenskapen kontrolleras med kaffe, försök till positivism och musik.

Inom några få månaders tid avgörs min framtid. Huruvida jag åter igen blir hemlös eller om jag blir kvar i denna lägenhet i vilken jag trivs så oerhört bra.
Bakgrunden är att jag hösten 2006 stod utan bostad efter att ha bott inneboende och i andra hand med tidsbegränsat kontrakt. Givetvis hade jag sökt en otrolig mängd bostäder på alla möjliga sätt. Över hundra sökta bostäder via Boplats GBG på ett år tex och där till en mängd andra handskontrakt och rum. Men, bostadsbristen i Göteborg är inte att leka med. Alltså blev jag hemlös och inkvarterad på ett korttidsboende för psykiskt funktionshindrade.

Detta ledde till att jag sedan, efter , ca 2 månader, blev erbjuden ett så kallat "referensboende", vilket innebär att man får social förtur till en helt vanlig lägenhet, men för att sedan få första handskontraktet finns givetvis vissa krav.
En prövotid på 18 månader, då man hyr lägenheten via Fastighetskontoret är standard och under denna tid måste man naturligtvis sköta sig. Man måste även ha en hemförsäkring och lägenheten skall besiktigas av Fastighetskontoret både vid inflytt och efter de 18 månaderna.
Efter detta, om jag har förstått saken rätt, så kan man få överta Första handskontraktet!

Det är i detta läge jag nu hamnar. Den sista Juni har jag bott här i 18 månader och givetvis har jag skött mig också, jag inga har anmäkningar någonstans så vitt jag vet. Jag har ju faktiskt aldrig fått en enda anmärkning någonstans när det gäller boendet.
Trots denna vetskap om hur väl jag skött mig, så är jag orolig över kontraktet för jag vet inte hur avtalet mellan värden och kommunen ser ut. Jag vet inte hur vanligt det är att personer som fått social förtur får bo kvar. Jag vet ingenting!
I Juli sätts förhoppningsvis processen i gång, lägenhetsbesiktning, pappersvändande, pappersskickande osv....men, då är vi mitt i semestertider vilket förmodligen gör att jag inte kommer att få ett klart besken förrän i Augusti möjligtvis.

Under tiden våndas jag. Jag har bittert fått lära mig att vi inte bor i den bästa av världar (Candide kan dra!), allt ordnar sig inte enbart för att vi hoppas på det.
Om jag inte får bo kvar här, så rasar hela min värld då jag är otroligt hemtam och starkt beroende av ett hem som jag trivs i. Alternativet, att bo hos mina föräldrar i Småland, vore förödande på en mängd punkter och en tur till kortidsboende klarar jag inte av igen. Men, jag ska försöka att inte måla upp skräckscenarion för jag har faktiskt goda chanser att få stanna här.
Många håller tummar och tår för mig och jag hoppas att de inte gör så i onödan.

Kommentarer
Postat av: Psyk

Jag tittar är och säger HEJ! bara - ska svara på ditt mail senare! Lägger även in den här bloggen i min länklista ikväll.



Självklart supportar jag dig om du vill ändra design och dylikt på den här bloggen, med färger och så tänker jag! Maila mig vad du vill ha för färger och vart på bloggen, så säger jag till hur du fixar det i stilmallen.



Kram på dig!

2008-06-12 @ 12:40:32
URL: http://psykbrytet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0