Nej, sjuka ska inte ha några rättigheter!

Läste just i GP om de nya reglerna för sjuk - och aktivitetsersättning, jag blir både orolig och förbannad.

I en artikel undrar en sjukskriven kvinna om in sjuka har några rättigheter.
Nej, det har dom inte, speciellt inte med en moderatregering.

Enligt de nya reglerna blir det är tuffare bedömning av vilka som skall få sjuk- och aktivitetsersättning, dessutom skall man kunna tvingas flytta vart som helst för att ta ett jobb som man kanske klarar av. Någon som jag finner förfasande, ingen ska behöva tvångsförflyttas!
Dessa ny regler kommer förmodligen betyda en större belastning på Socialtjänsten, då det är dit alla som inte kvalar in hos Försäkringskassan kommer att vända sig, men det kanske ser bättre ut i statistiken? För det är väl det som räknas, statistik och inte individer.

Hur detta kommer att påverka mig vet jag inte. Till hösten måste jag ansöka om förlängd aktivitetsersättning för som det ser ut nu så kommer jag inte vara studie- eller arbetsför än på ett bra tag, kanske aldrig? För min frontallob lär ju inte bli bättre liksom.

Kanske klarar jag FKs krav på hur sjuk man måste vara, vilket känns absurt, för jag har ju ändå en tung diagnos men man vet aldrig vad FK kan få för sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0