Huvudvärk och sköldisar

Huvudvärken började i går och är fortfarande kvar tyvärr. Men en som är pigg är Putte, just nu mumsar han i sig banan. Han har lugnat ned sig en del nu även om han inte vill vara i terrariet, det är tydligen väldigt tråkigt där och mycket roligare att sitta under min säng och slappa.

Jag var inne på Agrias djurförsäkringars sidor för en stund sedan. Den är uppdaterad sen jag kollade sist så nu finns det en hel del info om boxsköldpaddor. Men jag håller inte alls med om all den informationen. Tex om att boxsköldisar blir 25-30 år...det tror jag inte på alls. Putte är 25 år och ligger knappast på sin dödsbädd. Men det är klart, många sköldisar dör i förtid när de lever i fångenskap pga fel kost och för lite motion.
Agria anser också att man inte ska släppa ut sköldpaddan på golvet nån längre stund utan uppsikt, de säger tex att sköldisen kan missta sladdar för mask. Visst en ung sköldis skulle kanske kunna göra det misstaget, men jag tvivlar lite på det för sköldisar är inte korkade. Luktar det inte mat, så är det inte mat.
Putte har aldrig varit på sladdar, han är inte ett dugg intresserad av sladdar.

Det stod också om vilka temperaturer man ska ha i terrariet och att sköldisar inte ska gå på kalla golv, men ärligt talat, när de lever vilt så har dom faktiskt inte någon värmelampa med sig. Den amerikanska boxsköldpaddan lever vilt i östra USA - alltså i sk. "tempererad zon", vilket innebär att klimatet är ungefär som här i Sverige, dvs varierade. Det är inte varmt året runt och sköldpaddorna har anpassats till det klimatet under många många år.

Egentligen var jag på Agrias sidor för att kolla vad försäkringen kostar, men eftersom dom anser att Putte är "gammal" så är det nog svårt att få honom försäkrad nu. Men han har ju aldrig varit sjuk så man får hoppas att han fortsätter vara så frisk som han är.

Jag antar att jag ger honom bra mat och så vidare, annars hade han nog inte varit så pigg och aktiv.


Kommentarer
Postat av: psykiatrin.blogg.se

Hej!

Dina egna symtom av diagnosen och hur du vill bli bemött av personalen utifrån diagnosen, speciella saker att tänka på etc.



Kommentera gärna svaret..

tack för hjälpen :)

P

2008-09-12 @ 15:33:15
URL: http://psykiatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0