Inför Bokmässan och PALTEN

För en bibliofil som mig, så är Bokmässan årets höjdpunkt.
För en stund sen ringde min kusin, hon har fribiljetter till Bokmässan och jag ska få en!
Detta innebär att jag kan lägga pengar på en eller två böcker till! YIPPEY!
Som tack skall dock kusinen få pite-palt på söndag, som jag och morsan gör. Så jag har handlat vete-och kornmjöl och extrasaltat bregott (lingonsylt har jag redan). Bara potatisen och fläsket kvar att inhandla och mer mjölk. För mjölk ska man ha till palt, så är det.

Min mors släkt är från Älvsbyn i Norrbotten, därav min palt-fetichism. Jag är uppväxt med palt helt enkelt och älskar det!
Vi har inspelat på band när jag gråter och vill ha palt. Mamma tröstar mig och säger att vi kan göra kanelskårpor, men jag säger gråtandes "Jag vill ha paaaalt!"

Vi har även myntat "palttestet", dvs har någon en ny partner i släkten så utsätts de för palten och gillar dom det, så ökar chansen att dom blir kvar i den "ingifta" släkten. Jo det är faktiskt så!

Lite pinsamt är att jag är 27 och ännu inte lärt mig göra palt ordentligt, men det ska bli bot och bättring!
Jag SKA lära mig göra palt, även om mina stackars vänner blir utsatta för olika paltförsök. Det känns som viktig släktkultur faktiskt.

Och NEJ palt och kroppkakor ÄR inte samma sak!

Nåja morsan är rätt proffsig på palt, så jag ska nog kunna lära mig.
Minns när jag var barn och mormor gjorde palt, då kom halva släkten (vi är en stooor släkt) så köket och vardagsrummet fylldes av paltätare. Det är sed i vår släkt att bjuda in lite släkt om man gör palt, men i GBG finns bara min kusin Vewe att bjuda men hon hade tydligen en paltälskande kompis som hänger på.
Nån gång får jag nog bjuda brorsans tjej på palt, för hon pluggar här i GBG nu, se om hon klarar "palttestet". Fast hon kanske redan har fått palt nån gång... tror nog att hon klarar det iofs. Det är bara smörgåstårtan hon inte klarar hehe.

Kommer nog få träningsverk av att riva potatisen dock, jag har ingen matberedare så det blir oldschool rivjärn!
Tur att vi inte blir så många....

Kommentarer
Postat av: polly

se om vi springer på varandra idag då =))

2008-09-27 @ 08:12:00
Postat av: polly

tjo. va tyckte du om mässan? fick du nått signerat? köpt några bra böcker?!? =)

2008-09-28 @ 18:26:30
URL: http://polly.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0