Offside

Nej, jag har inte börjat engagera mig i fotboll, men i dag känns det som om min hjärna är offside.
Egentligen vet jag inte exakt vad offside betyder inom fotbollen, men för mig betyder det att min hjärna inte fungerar som vanligt. Jag ska verkligen inte säga att hjärnar inte fungerar "normalt", för DET vet jag mycket väl att den inte gör. Det visade ju den "cerebrala blodflödesmätningen" redan för några några år sedan och jag tror verkligen inte att min hjärna blivit bättre sen dess.
Nej, minnet har till exempel bara blivit sämre och sämre.
Koncentrationen är ju inte direkt på topp heller, även om jag lyckats öva upp den lite så att jag numera kan läsa flera sidor i en bok i sträck! Men, det är inte som förr och kommer aldrig att bli som förr.

Saxat ur journalen:
"CBF 040623 visar inga patologiska avvikelser med dock noteras avsaknad av frontal aktivering...."
"Fyndet kan delvis förklaras av tidiga förändringar baserade på patientens psykossjukdom men går ej närmare att uttala sig om enligt docent W."

Efter mina minimala efterforskningar på engelska Wikipedia, så fann jag att det tydligen är vanligt hos personer med schizofreni att ha frontallobs-problem. Dock man man inte säga huruvida dessa problem orsakar schizofreni, eller om det är schizofrenin som orsakar förändringarna i frontalloben.

Jag gör mitt bästa för att inte begränsa mig själv eller min tillvaro, men faktum är att jag verkligen har stora svårigheter med minne och koncentration. Något som gör att jag har svårt att följa med i diskutioner efter ett tag tex, för jag minns då inte vad som sagts eller vem som sa vad.
En del, som inte riktigt känner till mina kognitiva problem, kan uppleva mig som inte speciellt diskutionslysten och det har t o m hänt att folk blivit lite sura när jag efter ett tag inte orkar diskutera längre. Men det är sällan ämnet för diskutionen som tröttar ut mig, det är diskuterandet i sig, då mitt "arbetsminne" inte är bra.

Detta med att hålla reda på vem som sagt vad, gör att jag ibland inte orkar vara social, för det kräver viss koncentration när man konverserar, vare sig det är en djupare diskution om Jung´s "kollektiva omedvetna" eller mer lättsamt prat om goda ölsorter.

Hur minne och koncentration samverkar när man är social, har jag blivt väldigt mycket mer medveten om sen jag insjuknade. Vissa tycker att det är avslappnande att vara social, men det kan jag inte påstå att jag tycker och det är nog en bidragande orsak till varför jag ofta är rätt asocial.
Jag orkar helt enkelt inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0