Hades kärleksförklaring

Hades kärleksförklaring

Om någon kan lysa här i mitt rike
nedan marken
i underjorden
som vart levande väsen skyr
Det är du min sköna
Du kan lysa även i Tartaros

I dig ser jag styrkan alla andra saknar
kraften att härda ut
även hos mig i mitt dunkla palats
Du skall få se vad endast de döda ser
Få träda Elysiums vackra ängar
även skåda Asphodels uppgivenhet

Dig skall jag ge
tronen vid min sida
Du ensam skall styra med mig
I din strålande skönhets närhet
skall jag aldrig önska mig Helios ljus
Kom följ mig ned till mitt rike

Oh Kore dotter till grödans Demeter
Ge mig din hand
Bliv min drottning Persephone
Frivilligt eller ej
Åt Hades är ditt öde givet


Helene Johansson 2002


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0