Panikens ABC

Panikens ABC

Världen krymper ihop
omkring mig
Lungorna skriker efter syre
och försöker lura mig
att jag är döende

Något lurar bakom ryggen
hjärtat slår trippelslag
vägrar en lugn, jämn rytm
och trycket smärtar i ådrorna

Blicken stirrar tomt ut i luften
ser ingen räddning
registrerar intet annat än dimmsyn
och världen förvrids i ett hånleende

Som en malign tumör
växer paniken i magen
hotar att äta kroppens totala massa
och bara lämna en skuggvarelse kvar

Fingrarna skriver automatskrift
för armarna tillhör inte mig
de är lika främmande som harmonin
dessa klumpiga lemmar

Allt som håller samman mig
är nu andningen
med vilken jag kämpar
rytmiskt
mot hyperventilation och svimning

Allt som står mellan mig och paniken
är ett
Andetag


Helene Johansson 2006


Kommentarer
Postat av: milla

bra skrivet.

2008-06-29 @ 12:00:27
URL: http://doden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0