Det där med rökning....

I dag räknade jag ut hur mycket pengar jag lägger på att röka.
Det var inte så roligt att se sifforna på det, för jag lägger flera tusen per år på dom där jäkla cancerpinnarna.
Pengar som jag skulle kunna lägga på bättre saker, tex på en ny dator så småning om. Laptopen jag har nu kommer inte att hålla i all evighet.
Problemet är väl att jag tycker om att röka, det blir en mental paus för mig, eller blev det när jag började röka i gymnasiet. Numera är det snarare en väldigt dålig vana.
Dessutom är vanliga cigaretter egentligen inte så otroligt goda om man jämför med trevlig piptobak. Så jag funderar nu på att åtmistonne försöka röka mindre och sen eventuellt köpa mig en pipa i stället. Skulle jag bara röka pipa så skulle det inte bli lika mycket rökande eftersom det krävs mer jobb med pipa. Pipan ska stoppas lagom, det är lite teknik med piprökning och pipan måste rensas. Jag fick smaka Ms pip i tisdags och ett bloss på den var ju mycket bättre än ett helt paket cigg.

Jag i och för sig kommit en liten bit på vägen från cigaretterna. För några år sedan rökte jag betydligt mer än jag gör nu. Då blev det minst ett paket om dagen, nu blir det inte så mycket utan 10-15 cigg om dagen. Sen har jag inte alltid cigaretter med mig heller, vilket jag hade förr. Ska jag bara till konsum eller ta en promenad, så får ciggen stanna hemma.

Brobergs tobakshandel har ett "nybörjarpaket" i piprökning, det kostar en del, men begränsar jag min cigarettröknig ordentligt så han jag nog råd om några få månader. Pipa är ju betydligt snyggare och mer stilfullt än cigaretter, dessutom mycket godare.

Förtillfället är mina cigaretter slut och jag har väldigt ont om pengar, men jag måste till Ica och köpa frimärken för att posta ansökan om aktivitetsersättning. Förmodligen kommer jag att köpa ett paket cigg, men jag ska försöka att inte öppna det så fort jag kommer hem.

När folk frågar när jag ska sluta röka, brukar jag säga "När jag fyller 30" och det är bara 2,5 år kvar dit, så det är nog fan dags att börja ta det på allvar för tiden går väldigt fort. Som tur är, så är jag mer envis än synden själv men detta kommer ändå att bli en stor utmaning. Jag har rökt i 10 år nu och fjuttat upp en jäkla massa pengar på denna dåliga vanan som egentligen är rätt meningslös för jag är inte speciellt nikotinberoende egentligen. Jag kan klarar mig utan nikotin i flera timmar i sträck utan problem, så det är egentligen inte nikotinet som är problemet. Det är vanan.


Lite extra peppad blir man av vänner och bekanta som slutat, dom visar att det faktiskt går att sluta! Men jag har fått rådet
att inte sluta tvärt, dels för att det tydligen blir mycket svårare och dels för att kroppen är van vid rökningen och kan börja bråka med en om man slutar tvärt.
Tuggumin och plåster och sånt är nog ingeting för mig tror jag eftersom det inte är nikotinet jag vill åt direkt och snus går bort totalt! Jag vill inte ha främmande saker under läppen och det är säkert minst lika svårt att sluta snusa som att sluta röka, om inte värre.

Tidigare har jag "skyllt ifrån mig" när det gäller rökningen med hänvisning till att jag måste ned i vikt och att många går upp i vikt när de slutar röka. Men, det är nog för att de blir sugna på något, vad som helst och då blir det kanske mat eller godis. Så jag får väl vara extra hård på "dieten" eller köpa en massa morötter.

Kanske borde jag skriva upp hur många cigg jag röker per dag? Jag skriver ju upp vad jag äter, så varför inte....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0