Föredrags-förberedelser

Jag har funderat och skrivit en hel del på föredraget jag ska ha nästa vecka och kommer hela tiden fram till en otroligt viktig sak - förtroende.
För att kunna tillgodogöra sig den psykiatriska vård man får behövs förtroende mellan vårdare och vårdtagare. Det är inte bara viktigt för en vård man får i nuläget, utan även för fortsatt och långsiktig vård.

Jag inser idag, att den slutna vård jag fick, eller utsattes för, i Lund och Eslöv absolut inte var den bästa. Inte heller öppenvården var speciellt bra. En anledning till det var att jag inte fick något som helst förtroende för vården där pga att jag inte hade någon talan. Alla besluts togs över huvudet på mig och informationen om dessa fattade beslut var oftast väldigt dålig, i den mån jag alls fick någon information.
Detta ledde bland annat till att jag inte vågade yttra saker som kanske skulle gett mig bättre vård.

Jag är väldigt glad över att jag flyttade från Skåne, inte bara för att jag trivs i Göteborg, utan även för att jag verkligen fått bättre vård här. Vård med förtroende, information och medbestämmande.
Båda de mottagningar jag tillhört i Göteborg har varit bra. På dessa mottagningar lyssnar man på mig, konsulterar och informerar mig och det är så psykiatrin bör fungera.

Kommentarer
Postat av: polly

ah. du borde åka ner o föreläsa för dem i skåne o berätta hur bra det är i götet!

2008-11-26 @ 17:19:10
URL: http://polly.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0