Nostalgi med R.E.M

Tack vare Psykbryt så nostalgitrippar jag just nu med R.E.Ms gamla skiva "Automatic for the people" som kom 1992.
Jag var 11 år då och vi hade ganska nyligen lagt oss till med moderniteten "parabolantenn", så att pappa skulle kunna se Eurosport. Men vi fick inte bara in Eurosport givetvis, utan även MTV! Så jag har vaga minnen av att jag såg några R.E.M-videos på detta sätt.
Jag är rätt tacksam för att mina föräldrar har hyffsat bra musiksmak också, inga dansband där inte! Nej när jag var barn lyssnade föräldrarna en del på klassisk musik, iaf min mor, annars blev det en hel del progg också tror jag och lite rock.
Ett av mina tidigaste musikminnen är att åka bil och lyssna på pappas Dire Straights-skivor, fast dom var ju inspelade på band då givetvis från vinyl. Ett annat minne var när mamma spelade "Månskenssonaten" på pianot och jag dansade omkring i vårt gigantiska vardagsrum.
Jag minns också mannen men den konstiga rösten, som jag nu vet är Ola Magnell, som pappa brukade lyssna på.
Men, det var rätt mycket musik som spelades: Led Zeppelin, Nationalteatern, Rolling Stones, Jimi Hendrix, Mikael Wihe, Chicago, Donna Summer och mycket mycket mer.
Det enda jag inte kan med, är pappas ena favorit Jerry Williams.....


Jag är glad att jag fick så mycket musik med mig från barndomen. Det var också något av en självklarhet att man fick börja på musikskolan sen, jag valde piano och brorsan valde sedan trummor. Jag sjöng även i kör i många år.

Musikskolans pianolektioner gick jag dock inte på så länge, för när jag började kunde jag redan läsa noter hjälpligt, men istället för att anpassa lektionerna efter mig, så skulle jag börja från början och lära mig noter igen. Det uppskattade inte jag.
Min mor som är väldigt pedagogisk hade gjort noter till mig och färglade dem, så var ton hade sin färg på notpappret och som klisterlapp på pianot. Det var enkla små barnsånger som jag kunde och där jag också kunde höra om jag spelade fel, "Lilla snigel" och "Björnen sover". Så lärde jag mig noter innan jag ens kunde läsa tror jag. Jag ville ju så gärna kunna spela piano som min mamma, så då fick jag lära mig.

Musik har alltid betytt mycket för mig, ännu mer i de perioder som jag mått dåligt tror jag.
Jag har i dagsläget nästan 200 cd-skivor samt en kasse vinylskivor hemma hos morsan och farsan nånstans.
Jag funderar på att köpa en vinylspelare som går att koppla till datorn via usb, för många av vinylskivorna har jag inte på cd. Om jag köper en sån, så får jag nog låna ut den till föräldrarna en del, dom har massor av vinylskivor och även om pappa köpt "dubletter" på cd, så har han nog inte allt dubbelt.

Jaja vi får se....


Kommentarer
Postat av: BippoQueer

Jag fick också en nostalgitripp. Automatic for the people var ett av de första skivinköpen för mig. :) Den är bara SÅ bra den skivan. Men lite ångestframkallande, ur minnesperspektivet för mig i alla fall.

2008-10-12 @ 12:42:45
URL: http://bippoqueer.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0