Mina erfarenheter kan hjälpa

Jag har insett rätt ordentligt nu att mina erfarenheter av dåligt mående etc verkligen kan hjälpa andra.
Nu när jag är rätt stabil kan jag hjälpa mina vänner om de mår dåligt, vilket tyvärr händer.
I söndags tog jag lite hand om en väninna som genomgår en kris. Hon fick te, prat och sova på min soffa, det lilla hon nu kan sova. Hon är insiktsfull även om hon krisar nu, hon vet att hon måste sova och äta bättre, ta hand om sig själv, hon kände också att hon inte vill vara ensam just nu och då ska hon givetvis inte vara det heller. En styrka hon har, är att hon är hjälpsökande och inte så introvert och isolerad som jag var när det var som värst i mitt liv.
Jag är fullt och fast säker på att hon kommer att klara detta och må bättre, men det kan ta sin tid.

Förr var jag inte den som tog om hand, snarare den som togs om hand, men nu när jag är mer säker på mig själv och har erfarenheter och kunskap, så kan jag finns där för mina vänner på ett helt annat sätt. Det är skönt både för mig och säkert för dem också.
Skönt att känna att allt jag gått igenom inte är förgäves, det gör att jag faktiskt kan hjälpa andra.

Exempelvis så kan det vara så att en person som mår dåligt, behöver få släppa lite på kontrollen men då måste någon annan finnas där och ta över den. Ibland kan det vara så enkelt som att säga: "Nu är det midnatt, du måste försöka sova lite."
Visst kanske jag känner mig en gnutta stolt över att jag fixar att ta hand om vänner nu, men mest vill jag ju bara att dom ska må bra.

En risk när man själv mått dåligt och skall ta hand om andra, är ju att man övertolkar signaler och symtom, så att man ser sina egna problem i den som behöver hjälp. Så man måste verkligen tänka efter ibland.

Kommentarer
Postat av: alex

säger bara wordup till allt du skriver. Fint inlägg! Och mycket sant det sista, att inte tolka in sig själv i andra...du är en fin vän, hoppas vi kan synka och ses snart! ;) kram!

2009-03-11 @ 13:02:28
URL: http://witchinakitchen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0