Köpt lycka

Förr var jag inte så mycket för att köpa nya saker, inte ens om jag egentligen behövde nytt.
Jag köpte i princip bara kläder och skor när jag var absolut tvungen och hade inget intresse av sånt alls.
När jag pratar om "förr", så menar jag fram till jag var ca 24-25, dvs fram tills jag blev någorlunda välmedicinerad och stabil.

Jag var mest intresserad av att läsa böcker då och lyssna på musik, så mina pengar gick mest till böcker och skivor helt enkelt. Kläder, skor och teknikprylar var mest nödvändigt ont.
Idag är det annorlunda, väldigt annorlunda. För några år sedan började jag intressera mig mer för kläder, jag vet inte varför men det kändes kul på ett nytt sätt trots att jag numera inte alls är nöjd med min kropp och vikt.
Senare började jag också intressera mig för skor och teknik.

Jag kanske helt enkelt har sällat mig i ledet, i konsumtionssamhället. Eller, så tror jag på nått sätt att livet blir roligare med nya saker.
Men mest tror jag att det beror på att inte är så otroligt introvert längre, som jag var tidigare. Jag bryr mig om hur jag ser ut och vad jag har på mig, dock inte så att det går till överdrift. Jag sminkar mig ytterst sällan, för jag tycker att det är jobbigt och tråkigt.
Dessutom har jag inte så gott om pengar att jag kan köpa en massa nya kläder och grejer, vilket kanske gör att värdesätter det jag kan köpa mer. Att hitta rea-kläder och "fynd" har blivit lite av en sport för mig, för det är rätt sällan som jag köper dyra saker. Jag är ju trots allt smålänning.

Ibland har jag kanske viss shoppingmani, speciellt om det är höst-rea på Ellos, men jag kanske behöver ta igen mina "förlorade år"? För jag märker att jag inte blir lika shoppingsugen längre, så det var nog en fas.
I går fick jag förvisso hem ett paket kläder, men jag behövde en ny fleecetröja (dragkedjan har pajjat på den gamla) och två lite tjockare tröjor inför vintern. Det blev dessutom betydligt billigare att beställa dessa plagg på nätet än att köpa liknande i nån butik. 129 kr för en fleecetröja! På HM kostar en liknande 249.

Jag har ju gott om tid att surfa runt på nätbutiker och jämföra priser. Ofta gör jag sånt när jag är inte orkar fokusera på annat, eller om jag har lite ångest och behöver sysselsätta mig.



Kommentarer
Postat av: Selmasara

Är antagligen lite ett bevis på att man mår bättre, när man intresserar sig mer för sig själv och omvärlden, även om det betyder att man sluter sig till konsumtionssamhället som man antagligen har lite hatkärlek till...



Alltid när jag mått som bäst har jag velat handla mer. Fina kläder, god mat, spännande inredningsprylar. Mår man som värst bryr man sig knappt. Eller ja, så är det för mig iaf!

2009-09-19 @ 09:33:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0