Den Kontrollerade Galenskapen returns

Det var nu länge sedan jag skrev i denna blogg och anledningarna är flera.
Jag tröttnade tex. Jag har inte känt något större behov av att synas och fläka ut mig på nätet. Jag har under det senaste året gått i terapi och bearbetat saker den vägen, istället för med skrivande och det har gjort att det inte blivit något bloggande.

Nu är terapin avslutad, då jag och psykologen insåg att vi kommit långt och inte hade så mycket att jobba med längre. Vi hade uppnått en del mål med terapin och lite till. Nu betyder ju inte detta att jag är frisk, jag äter fortfarande mediciner och har ibland en del olika symtom, speciellt om jag är trött eller stressad.
Men jag är mer stabil än för ett par år sedan och jag har en liten framtidstro som inte innebär att vara sjukskriven i oändlighet. (Numera är man dessutom bara sjuk på begränsad tid).

I den närmsta framtiden ligger möten med kurator och Försäkringskassan, men också en liten kurs i idéhistoria på halvfart för att jag ska förska luska ut hur jag klarar sysselsättning och studier.

Tillsammans med min vårdpersonal, så kommer jag göra ett nytt försöka att sluta med anti-depressiv medicin. Jag står på en halvdos nu ungefär och hoppas kunna sluta till sommaren. Denna gången ska det gå!
Den anti-psykotiska mediciner kommer vara kvar, men det är inte omöjligt att kanske även den kan försvinna om några år.

Det viktigaste jag lärt mig under det senaste halvåret, är att inte fastna i rollen som sjuk. Det är väldigt lätt hänt, speciellt när man har en psykisk sjukdom och en del vårdgivare inom psykiatrin har prackat på en föreställningar om att man aldrig, aldrig kommer att bli frisk, aldrig kan arbeta och alltid måste äta mediciner. Ingen vill vara sjuk, men det är svårt att bli frisk om ingen tror att det är möjligt.
Jag känner att jag fått en mer hoppfull vård i Göteborg, mer inriktad på verklig utveckling och rehabilitering.

Kommentarer
Postat av: Panda

Tycker att det låter väldigt bra och att det är påväg åt rätt håll på alla vis iaf!

2011-02-06 @ 17:02:32
URL: http://livmoderskeppet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0